BUSINESS MANAGEMENT

Take the Lead of Your Business … You are The Controller !

Mar 14, 2021

انت اللي بتشغل ال business بتاعك مش هو اللي بيشغلك عنده !!


زي ما اتفقنا ان انت المفروض تسيطر علي الخناقة اللي في دماغك ك business owner و لو انت مش عارف احنا بنتكلم عن ايه ارجع للمقال ده.

وحذرتك من ان عقلية ال Technician تسيطر عليك كصاحب business عشان دخ أكيد هيدخل ال business بتاعك في الدوامة اللي انت ما تحبش تدخلها.

النهارده هقولك ليه انا دايما بحذرك و هفضل أحذرك من طريقة التعامل مع ال business بتاعك كحد Technician هو اللي تقريبا بيعمل كل ال Technical Work اللي في ال business هو اللي بيجيب البضاعة هو اللي بيخلص الورق هو اللي بيتعامل مع العملاء هو اللي بيسوق للمنتج بتاعه تقدر تقول ان هو ال business .

الطبيعي ان ال business زينا كده كل ما بيعدي الوقت كل ما المفروض ان هو يكبر وقدراته تزيد .تفتكر لو علمت طفل صغير ان هو يعتمد عليك في كل حاجه هل الطفل ده هيجي عليه وقت ويقدر يعتمد عليك.

اتعامل دايما مع ال business بتاعك كانه ابنك الصغير دايما بتحاول تخليه يعتمد علي نفسه عشان يبقي ليه كيان مستقل مش معتمد دايما علي وجودك جنبه.

عقلية ال Technician دايما بتخليك مركز مع ال business بتاعك بكل جوارحك بتلاقي نفسك بتشتغل أكثر من 12 ساعه كل يوم بتعمل تقريبا كل حاجه . كل يوم تروح الصبح تحطلك List كبيرة من ال Tasks اللي المفروض تعملها النهاردة و تبدأ تستنفذ كل طاقتك في ان انت تخلصهم .

الكلام ده رائع و هتلاقي دايما منه مردود ايجابي في المراحل الأولي لل business بتاعك .

بس مع الوقت هتبدأ تظهرلك المشاكل بتاعته و كلها بتظهر مرة واحدة . بما ان كل اللي انت بتعمله بيبقي Reaction للحاجات ال urgent دلوقتي هتلاقي نفسك دايما تحت ضغط كل يوم في حاجات urgent محتاجه تتعمل دايما باصص تحت رجليك دايما ال business هو اللي فارض عليك اسلوبه.

مع الوقت بتحس ان انت مش business owner ولا حاجة انت بدلت مديرك في شغلك اللي فات بمدير تاني هو ال business بتاعك بالعكس كمان ديرك الجديد طلباته كتير و ال Tasks اللي بيطلبها منك أكتر.

المفروض ان انت اللي بتتحكم في ال business بتاعك انت اللي عندك Strategic view مطلوب من ال business بتاعك ان هو يحققهالك . المفروض ما تبقاش احتياجات ال business بالنسبة ليك مفاجات .

ما ينفعش تكتشف فجأة ان الشغل بقي كتير علي الناس اللي شغاله معاك و محتاج حد دلوقتي لأن ده معناه ان في شغل هيتعطل و في Tasks ال business بتاعك محتاجها و مافيش حد عنده وقت يعملها .

ما ينفعش تكتشف فجأة ان ال Liquidity عندك فيها مشكلة أو ان انت عليك شيك استحقاقه النهاردة مثلا .

ما ينفعش تكتشف فجأة ان في Product من منتجاتك نقص النهاردة.

طول ما انت مسحوول في ال Technical Work عشان شايف ان هو ده أهم حاجة بالنسبة لل business بتاعك فانت بتخنق ال business بتاعك و بتوجهه في اتجاه الدوامة اللي حذرتك منها قبل كده في المقال ده.

ال business بتاعك زي ما هو محتاج ال Technical Work محتاج برده يبقي في Manager مش بيعمل الشغل لأ كل وظيفته ان هو يتابع الشغل تبقي عينه دايما علي ال Performance بتاع الشركة عنده budget و بيتابعها دايما.

ال Manager Role بيخليك شايف الدنيا من فوق مش عايش باصص تحت رجليك . بيخليك دايما سابق ال business بتاعك بخطوة مش بتكتشف حاجة فجأة.

ال Technical Work و ال Management Role بالنسبة لل business بتاعك زي المياة و الهواء بالنسبالنا ما ينفعش يعيش من غير واحدة فيهم .

تفتكر بقي لو انت business owner هتقسم وقتك بينهم بنسبة كام في المية Technical Work وكام في الميه Management Role