ADVANCED FINANCIAL REPORTING ACCOUNTING & FINANCE,

Why earning CPA Certification will change your life?

Mar 14, 2021

حقيقة ما يختلفش عليها اثنين ان ال CPA Certification  هتغير حياتك كليا و هتطور ال Career بتاعك بسرعه انت نفسك هتتفاجئ منها و مش هتصدق ان شوية المجهود ال Extra اللي انت عملتهم عشان تذاكر و تنجح في ال CPA وفروا عليك وقت ومجهود كتير لباقي عمرك .


التحليلات اللي عملها ال IMA عن ال Salaries بتاعت الناس اللي بتشتغل في ال Accounting و ال Financial Reporting   بتورينا ان الفرق ما بين ال Salary بتاع المحاسب العادي اللي مش معاه أي Certificate و ما بين ال CPA Holder  بيتراوح ما بين 40 % و 76 % … و الكلام ده فين في أمريكا …. طبعا ده معناه ان الفرق عندنا هنا في ال Middle east  هيكون أعلي حبتين ثلاثه.

اطمنا علي الفلوس و الجانب المادي في الموضوع … و عرفنا ان الاستثمار اللي احنا هنعمله في ال CPA Certification  و الفلوس ال CPA Exam fees  اللي هتدفعها … ال ROI اللي عليها مضمون .

لأ مش مطمن لسه …. ما هو لازم برضه اطمن ان في فرصه موجوده قدامي الأول …. مش كده ولا ايه ؟

لا … ما تقلقش من الموضوع ده نهائي .. كون ان انت CPA Holder  ده معناه ان انت بتعرف تعمل حاجات كتير و بشكل Professional و ال Job Opportunities  اللي هتبقي متاحه قدامك كتير عشان انت دلوقتي بقيت حد Unique و مافيش شبهك كتير .

خلال رحلتك في الحصول علي ال CPA Certification  حضرتك هتعدي علي 4 محطات … كل محطة منهم هتغير من ال Knowledge و ال Skills اللي عندك بشكل كبير … و الأحلي ان انت لما تيجي في اخر الرحله و ت Connect ال Knowledge و ال Skills اللي انت اتعلمتها طول الرحله … هتلاقي نفسك اتحولت لعملاق في ال Financial Reporting  و اي شغلانه Related بال Financial Reporting  انت سداد ما بيهمكش .

و أحلي حاجه في رحلتك ان انت تبقي CPA Holder ان هيا Flexible يعني ممكن تبدأ الرحلة من أي محطه في ال 4 وتنهيها بأي محطه برضه انت و دماغك … مع اني هحاول اقنعك دلوقتي بالطريقة بتاعتي 

و تعالي نشوف انا بقولك انت هتبقي عملاق ليه :

  • أول محطة في ال CPA Certification … و اللي انا بفضل تبدأ بيها دايما .. هيا ال Financial Accounting and Reporting (FAR) .. ليه بفضل تبدأ بيها عشان ال Knowledge اللي هتتعلمها في المرحلة دي هيبقي ليها Direct Impact علي ال Career بتاعك و الطريقة اللي انت بتعمل بيها ال Reports بتاعتك .

في الجزء ده هتتعلم كل تفصيله عن ال Financial Reporting  لأي شركة … سواء كانت هادفه للربح أو غير هادفه للربح أو حتي كانت شركة حكومية …. عشان كده بقولك هتلاقي مردودها سريع جدا ع طريقة شغلك.

  • ثاني محطة في ال CPA Certification … هتكون ال (Auditing and Attestation (AUD و دي بتيجي رقم 2 عشان انت هنا بتتعلم معايير المراجعه و التدقيق في الحسابات .. و عشان تعرف تراجع ع حاجه صح لازم تكون فاهمها كويس الأول … مش كده ولا ايه !

في المحطة دي انت بتتعلم ازاي تبني Auditing Plan لأي شركة برضه …. و ازاي تقدر تمشي ال Cycle من الأول للأخر بداية من تحديد ال Risk مرورا بال Investigations و تجميع ال Evidences لحد ازاي تعمل Report و تقول رايك في صحة القوائم المالية .

  • ثالث محطة هتعدي عليها في ال CPA Certification … هتكون (Business Environment and Concepts (BEC … في المرحلة دي هتضيف لل Knowledge بتاعتك حاجات كتير Related بطبيعه ال Business و الادارة المالية بتاعته .

هتتنقل من مجرد حد مركز في ال Financial Reporting   بس … لأ هتعمل كمان Fast-forward Move  و تدخل في ال Managerial Level  و الدنيا هتزهزه معاك بقي و الزهر يلعب ….. في المحطة دي بتبدأ تعرف تأثير ال Economy علي ال Business و ايه العلاقة اللي ما بينهم .

هتعرف كمان ازاي ممكن نبني السياسات المالية و ازاي نقدر نبني Managerial Accounting System  جوه الشركة .. ده غير ان انت هتفهم ازاي تقدر تعمل Management لل Operations بتاعت الشركة بتاعتك.

  • أخر محطة في ال CPA Certification … و دي اللي بيكون ليها تأثير اقل من المحطات اللي فاتت علي ال Career بتاعك ال (Regulation (REG و دي بتتعلم فيها كل حاجه و أي حاجه عن نظام ال Taxes في أمريكا .

عرفت ليه بقولك ما تقلقش علي الفرص اللي هتبقي متاحه … كل اللي عليك ان انت تستثمر شوية وقت و مجهود و فلوس عشان تعدي ال CPA Certification  و تبقي CPA Holder  و الموضوع في ايدك .

لو عاوز تركب القطر و تركب معانا خلال رحلتك في ال CPA كل اللي عليك ان انت تملي ال Form اللي تحت دي .